50mm

Fotografie

Het is nog steeds een beetje zoeken om het juiste natuurlijk licht binnen en de juiste scherpte/dof weer te geven met mijn 50mm.

5 gedachtes over “50mm

  1. Spotmeting op de lichtere delen uitvoeren, vasthouden en dan duidelijk scherp stellen op het onderwerp. Maak de opname in RAW, zodat je nog veel kan ophalen mocht er een gedeelte onderbelicht/overbelicht zou zijn.
    Ik mis hier een duidelijk beeld van wat je eigenlijk scherp had willen hebben. Dat moet je vooral voor ogen houden. De compositie kan je naar believen veranderen zoals jij het goed vindt.
    Om te zien hoeveel dof je hebt bij elke afstand en met elk diafragma kan je op het internet een tool downloaden en daar je waarden invullen (dofmaster geloof ik!).
    Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen.

    groeten,

    Mark

  2. Dank je wel voor de info. Ik fotografeer altijd in raw. Ik fotografeer ook meestal op manueel met spotmeting en mijn scherpstelling lag op de ijzeren bol vooraan en de spotmeting werd ook daarop gedaan. Op mijn display leken alle tapkranen scherp maar op pc leek dit niet het geval. Het was de bedoeling de tapkranen scherp te hebben met dat warme licht en een mooie dof. Mja, ik blijf oefenen!

    1. Misschien de sluitertijd te kort.
      Nu, dat probleem ondervind ik zelf ook regelmatig. Ik verdenk de fabrikanten van die displays ervan de beelden scherper te doen lijken.
      Oefenen, oefenen en blijven oefenen is de boodschap.

      Groetjes,
      Mark

  3. Oefening baart kunst…;-). Dat geldt helemaal voor fotograferen, ondervind ik dagelijks haha! Jammer dat het niet gelukt is om de tapkranen scherp te krijgen, want ik vind de sfeer van de foto geweldig, vooral de rook die linksboven de foto in komt.

Geef een reactie

