Vismijn Oostende

Algemeen, Cursus, Fotografie, Lightroom, Portret

Het was een nogal lazy sunday aan het worden toen de gedachte bij me opkwam om toch nog eens ergens naartoe te gaan. Mijn vriend stelde voor om eens naar zee te rijden, maar eerst zag ik dat niet zo zitten, tot ik plots bedacht dat in de vismijn van Oostende nog steeds de foto’s van Stephan Vanfleteren hangen met als titel “Vissherskoppen”. Die foto’s had ik nog niet gezien. Ze hangen er al een hele tijd, maar voor eeuwig zullen ze er wel niet blijven hangen. Dus het werd de combinatie van een uitstap naar zee en een bezoek aan de vismijn.
Het was al een stuk na 15u toen we vertrokken, maar onderweg zag ik hoe het licht met de minuut mooier werd. Als de zon zo laag stond zou dit de foto’s in de vismijn wel eens een mooie toets kunnen geven. Ik zag het volledig zitten…. Toen we er uiteindelijk aakwamen was de zon al een heel stuk gezakt. Ik wandelde de vismijn binnen en aanschouwde die mooie meesterwerken van Stephan Vanfleteren. Hoe maak je nu een goeie foto van het werk van een bijzonder getalenteerd fotograaf. Vanuit welke hoek neem ik de foto? Hoe zit het met de achtergrond? Wat mag er mee op de foto en wat niet? Waar vang ik dat mooie licht dat door de ramen naar binnen glijdt? Een hele boel vragen raasden door mijn hoofd. Ik stelde mijn toestel in en begon de fotograferen. Ik ging uiterst links staan, dan weer uiterst rechts, dan weer van in hurkzit of leunend tegen de muur zoekend naar wat steun, ook ging ik er middenin staan. Aan het einde gekomen draaide ik me om en zag dat het licht in de tijd dat ik al fotograferend de vismijn doorgewandeld had, de plaats al minder geel kleurde en weer stapte ik de vismijn door en fotografeerde alle koppen nog eens apart.
Toen ik thuis kwam kon ik de foto’s niet snel genoeg bekijken op mijn pc. Ik heb van mijn 98 foto’s er nog 32 overgehouden. Dat is het lastige werk: een schifting maken en afwegen wat hou ik en wat hou ik niet. Welke foto van de twee op elkaar gelijkende is de beste. We leren de antwoorden op dergelijke vragen in de cursus Lightroom  en vanavond heb ik deze an ook toegepast. Als mijn foto’s geslaagd zijn dan is dit mede dankzij Stephan Vanfleteren, waarvoor mijn oprechte dank!

Een gedachte over “Vismijn Oostende

Geef een reactie

