Andreas Gursky

Algemeen, Fotografie

Rhein II, een foto van Andreas Gursky is bij Christie’s in New York verkocht voor maar  liefst 3,15 miljoen euro en breekt zowaar het recordbedrag voor de verkoop van een foto. Dit stond vorige week wellicht in iedere krant.
De foto die op het eerste zicht heel simpel leek, maakte me nieuwsgierig naar de fotograaf en zijn werk.  Kenmerkend voor hem is dat hij zijn foto’s meters groot laat afdrukken, zodat geen enkel detail verloren gaat.Ik kan me voorstellen dat zo’n, op het eerste zicht eenvoudige, foto met een formaat van 208x387cm redelijk indrukwekkend moet zijn in zijn eenvoud.
Ook typisch voor zijn werk is de afstand die hij neemt. Zijn foto’s zijn meestal vanop een verre afstand of redelijke hoogte genomen, hetzij vanop een bouwkraan, dak of vanuit een helikopter. Hij mengt zich nooit in het gebeuren, maar stelt zich op als buitenstaand waarnemer. Afstand, ordening en overzicht spelen in zijn werk dan ook een grote rol. Typisch aan Gursky’s foto’s is ook dat ze scherp zijn tot in de uiterste hoeken. Meestal biedt een foto een overzicht van een gebeuren, gebouw, landschap en de bedrijvigheid van de mens. Hij maakt de kijker nieuwsgierig naar wat er zich afspeelt. Een mooi voorbeeld is zijn beeld van een reusachtig en lang wooncomplex, Montparnasse, welliswaar wat gemonteerd.


Na veel rondsnuffelen op het internet moet ik toegeven dat ik veel bewondering heb voor het werk van Andreas Gursky, maar 3,15 miljoen euro heb ik er nu niet echt voor over. ’t Is te zeggen….ik heb het gewoon niet!

Geef een reactie

