Muziek

Algemeen, Muziek

Naast fotografie (en mijn kids en vriend) is muziek één van de belangrijkste dingen in mijn leven. Ik heb mijn tienerjaren doorgebracht in de jaren ’80, wat voor mij de allerbeste muziekjaren zijn. Los van ’t feit dat ik er goeie herinneringen aan heb, maar ’t is gewoon ook prachtige muziek. En ’t is ook fantastisch hoe muzieksmaak door de jaren evolueert. Eerst hou je het als kind/puber bij leuke singles. Bij mij was dat Wham! 🙂 Een hele tijd zelfs, want het waren ook mooie jongens George Michael en Andy Ridgeley. Al had ik het toen meer voor Andy dan voor George. ‘k Heb George nog een tijdje blijven volgen toen hij solo ging, maar op den duur toch afgehaakt. Terwijl George nog min of meer aanwezig was begon ik meer en meer muziek te ontdekken. Depeche Mode was een van de groepen die in die periode sterk opkwamen. Het brave van Wham! veranderde in het meer gewaagde van de new wave. Zelf heb ik me nooit een extreme new wave-look aangemeten, maar de muziek lag me wel. Ik ben ook niet zo’n goeie danser, maar om te dansen op new wave was dit ook helemaal niet nodig. Maar van alle groepen uit de jaren ’80 is Depeche Mode blijven hangen. Het hele reilen en zeilen van Dave Gahan heb ik op de voet gevolgd. Tot op de dag van vandaag is dit nog steeds mijn favoriete groep. Ondertussen zijn de jongens ook niet meer van de jongste en brengen ze ook niet ieder jaar een nieuw album uit, maar gelukkig is er Studio Brussel waar ze nog dikwijls eens gedraaid worden. Dat maakt me altijd gelukkig omdat ze zo ook door jonge mensen worden opgepikt. Zelf heb ik thuis een hele collectie van hun muziek. En dat brengt mij naadloos tot mijn liefde voor de LP en de CD. Ik heb een heleboel muziek op mijn pc staan, zoals de meeste mensen in dit nieuwe millenium. Jonge mensen kopen haast geen cd’s meer, die downloaden of kopen via i-Tunes. Wel, misschien klinkt dit ouderwets, maar ik kan het niet laten wanneer ik een cd echt graag hoor hem ook met doosje en al te kopen. Ook vinyl heeft zijn charme. De geur alleen al als je zo’n lp-hoes openklapt. En dan het geluid…zo warm! Ik heb het al in een vorig blogje vertelt: ik ben geen wintermens. Maar muziek maakt in de winter veel goed. De warmte en het geknetter van ons houtkacheltje, met een dekentje languit in de zetel terwijl de regen tegen het raam klettert en de lucht zo donker zit als in het laatste oordeel en op de achtergrond…..het geluid van mijn favoriete muziek! Dit maakt de herfst en de winter voor een mens als ik toch nog dragelijk! 😉
En wat nog mooier is…. Nu zie ik hoe Michiel, mijn oudste zoon, net als ik in de jaren ’80, volop muziek aan het ontdekken is. Soms foute, soms meesterwerkjes. Maar wat is foute muziek en wat is goeie muziek? Smaken verschillen nu eenmaal en dat is maar mooi ook.
Eén tip heb ik nog voor jullie: dEUS – Keep You Close

Geef een reactie

