Opkuis

Cursus, Fotografie, Lightroom

Digitale fotografie heeft één geweldig voordeel: Je hoeft met je filmpje niet meer naar de winkel te stappen om je foto’s te laten afmaken en dan een week of langer in spanning zitten te wachten om te zien of de foto’s al of niet gelukt zijn. Vandaag de dag neem je foto’s en zie je de genomen foto op het display van je fototoestel. Vind je de foto maar niks, dan kan je hem gewoonweg wissen. Klaar met fotograferen? Dan zet je je foto’s in een mum van tijd van je camera over op je pc.
Het grote nadeel is dat je veel meer foto’s neemt dan vroeger en die dan meestal ook allemaal op je pc zet, waardoor de ruimte op je harde schijf heel snel voller raakt. Vandaar dat ik de curus Lightroom zo interessant vind. Gezien het barslechte weer vandaag heb ik mij deze namiddag eens bezig gehouden met een degelijke catalogus in Lightroom aan te leggen met de foto’s die op mijn harde schijf stonden. Ik heb een map aangemaakt ‘2011’ met daaronder submappen op datum + een omschrijving van de daarbij horende foto’s, vb: 2011-07-21_weekend Mont Saint-Michel. Ook ben ik gestart met het geven van trefwoorden bij de foto’s en de foto’s die niet goed waren of waarvan er wel 10 in zaten om toch maar een goeie te hebben, heb ik verwijderd. Het is een gigantisch werk, maar, en dat is ook de bedoeling van Lightroom, ik zal mijn foto’s héél makkelijk terugvinden.
Morgen is er weer les. Wellicht, beginnen we nu met de de ‘ontwikkel’-module.

Geef een reactie

