Vervolg cursus digitale beeldbewerking (les 3)

Cursus, Digitale beeldbewerking, Fotografie, Lightroom

Lightroom blijft me verbazen. In de 2de en 3de les hebben we het vooral gehad over het importeren van foto’s, de bibliotheek, trefwoorden, foto’s vergelijken, verzamelingen, slimme verzamelingen…
Die verzamelingen zijn écht wel interessant. Het omvat eigenlijk een verzameling van door jou uitgekozen foto’s. De foto’s worden niet verplaatst op je harde schijf, maar vormen binnen lightroom een virtuele verzameling. Bij een slimme verzameling ga je voorwaarden instellen. Foto’s moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen vooraleer ze tot een bepaalde slimme verzameling horen.
Ook kan je in Lightroom op een zeer eenvoudige manier foto’s met elkaar vergelijken en jij benoemt dan je beste foto als ‘eerste keuze’, je geeft hem een aantal sterren, je voegt trefwoorden toe….
Deze trefwoorden kan je op verschillende manieren toevoegen. Manueel door ze gewoon in het rechter paneel in te typen, maar ook met de ‘spuitbus’. Je kan setjes maken van trefwoorden.
Als je je foto’s voorzien hebt van trefwoorden, ze een aantal sterren hebt toegekend, ze in een bepaalde verzameling gestopt, dan is het echt heel makkelijk om foto’s te gaan opzoeken die je graag zou laten afdrukken.
Het is nu aan mij om de foto’s die ik thuis heb staan op een goeie manier in Lightroom te gaan importeren en te voorzien van trefwoorden, … zodat ik ze makkelijk kan terugvinden.
Ik heb er massa’s staan op mijn harde schijf. Het zal een serieus werk worden, maar ondertussen zal ik ook eens een serieuse opkuis houden. Foto’s die genomen werden als ‘oefening’ die gaan er gewoon uit.
Ook moet ik weer eens dringend op pad gaan om te fotograferen. Het is weeral een tijd geleden. Ook ben ik nog bezig met het maken van een fotoboek over onze reis van deze zomer. En….ik wil eens zo’n agenda maken waar Ann Nelissen over sprak in haar blog.
Soms komt een mens een leven te kort. Eigenlijk zou een mens naast zijn gewone ‘normale’ leven nog een tweede leven moeten hebben waarin hij enkel dingen doet die hij graag doet….

Geef een reactie

